Har du også set frem til at opdatere din computer til Windows 11, men oplever du problemer relateret til TPM? Så læs videre nedenfor, hvor vi har lavet en guide, der forklarer hvordan du aktiverer TPM på din computer, så du kan komme godt i gang med Windows 11.
Meget kort fortalt, så er TPM (Trusted Platform Module) en hardware baseret sikkerhedsforanstaltning, som kan benyttes af Windows til blandt andet at genererer og opbevare krypteringsnøgler sikkert. Dette forbedrer sikkerheden væsentligt for de sikkerhedsforanstaltninger, der allerede eksisterer i Windows - som eksempelvis ”Secure Boot” og ”Windows Hello”.
For at installere, eller opgraderer til, Windows 11 er det et krav at computeren har et TPM 2.0 modul. Alle computere solgt gennem MM Vision med 8. generation (eller nyere) Intel® Core™ eller AMD Ryzen™ 2000-serie (eller nyere) har indbygget et firmware baseret TPM 2.0 modul, og vil derfor kunne anvende Windows 11. Dog skal funktionen være aktiveret for at kunne anvendes. Hvordan du gør det, kan du læse mere om længere nede på siden.
I forbindelse med klargøring eller installation af Windows 11, kan du støde på en række forskellige meddelelser, hvis TPM ikke er aktiveret på din computer:
I ”Kontrol af kompabilitet”-app'en:
Ved forsøg på opgradering via Windows:
Ved forsøg på at lave en ”ren” installation af Windows 11 via et medie:
Bliver du mødt af en af disse meddelelser, betyder det med andre ord, at TPM-funktionen ikke er aktiveret på din computer. Dette skal du altså have ordnet, for at kunne komme videre i installationsprocessen. Hvordan du aktiverer TPM på din computer, guider vi dig til nedenfor. 👇
Der er forskellig fremgangsmåde for at aktivere TPM-funktionen på din computer, alt afhængig af om du har en computer med Intel eller AMD-processor.
Da der findes mange forskellige bundkort, kan det godt ske, at valgmulighederne i BIOS på netop dit bundkort hedder noget andet, end vi har beskrevet ovenfor. Er du det mindste i tvivl om hvordan du gør, eller har du nogle andre spørgsmål ifm. opgraderingen til Windows 11 på din MM Vision PC, så kontakt os endelig.
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 09.30 – 16.30 på tlf. 70 22 17 46 eller på e-mail: support@mm-vision.dk.